1.11.2021 nabývá účinnosti nařízení vlády č. 390/2021 Sb., o bližších podmínkách poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků. Dosavadní nařízení vlády č. 495/2001 Sb. je tímto předpisem zrušeno. Nové nařízení nepřináší žádné zásadní změny, které by se měly dotknout zaměstnanců či zaměstnavatelů. Jedná se spíše jen o upřesnění některých pojmů a implementaci nových poznatků z praxe v oblasti poskytování osobních ochranných pracovních prostředků.
Úplné znění nařízení
Důležité změny
V následujícím textu se pokusím shrnout všechny změny a novinky, které nové nařízení přináší.
§ 3 nařízení nově udává zaměstnavateli povinnost zaměstnance prokazatelně seznámit s používáním osobního ochranného pracovního prostředku. Slovo prokazatelně v předchozím nařízení scházelo. Jak se vypořádat s tímto požadavkem? Ideálně informaci o seznámení s návodem k obsluze konkrétního typu OOPP zanést do Osobního listu OOPP příslušného zaměstnance.
Zaměstnanci se často ptají, kdy mají nárok na novou pracovní obuv, pracovní oděv či jiný osobní ochranný prostředek. Odpověď na tuto otázku dává zcela nový odst. (4) § 3:
“Osobní ochranný pracovní prostředek se přiděluje zaměstnanci vždy, jestliže u původního skončila jeho výrobcem stanovená životnost, ztratil svoje funkční vlastnosti nebo účinnost proti vyskytujícím se rizikům anebo jeho používání představuje další riziko.”
§ 5 nově upřesňuje poskytování mycích a čisticích prostředků. Nařízení odkazuje na přílohu č. 4, kde jsou uvedena doporučená množství mycích a čisticích prostředků pro jednotlivé druhy prací z hlediska znečištění (práce velmi nečistá, práce nečistá, práce méně čistá, práce čistá). V případě, že je mycí nebo čisticí prostředek trvale dostupný v sanitárních zařízeních pracoviště, nemusí být zaměstnanci poskytovány individuálně. Toto však neplatí pro textilní ručníky poskytované zaměstnanci, který vykonává práci velmi nečistou nebo práci nečistou.
Přílohy nařízení
Přílohu č. 1 tvoří stejně jako v předchozím nařízení Tabulka pro výběr OOPP na základě hodnocení rizik. Tato tabulka byla oproti své předchůdkyni poměrně zásadním způsobem upravena. Nově obsahuje 26 skupin rizik. Přidána byla tato rizika:
Fyzikální rizika – mechanická
- statické stlačení části těla
- odření, perforace, řezné a jiné rány, kousnutí nebo bodnutí
- zachycení, uskřípnutí
Fyzikální rizika – elektrická
- statická elektřina (práce v prostorách s nutností použití antistatických pomůcek)
Biologické činitele obsažené v
- aerosolech
- kapalinách
- materiálech, osobách, zvířatech apod.
Jiná rizika:
- utonutí (práce na vodě nebo v její blízkosti)
- nedostatek kyslíku (práce v uzavřených prostorách, uvnitř nádrží, cisteren, v šachtách, stokách apod., práce pod vodou)
- nedostatečná viditelnost (práce v blízkosti pohybu vozidel)
Tabulka pro výběr OOPP na základě hodnocení rizik
Z přílohy č. 2, která uvádí jednotlivé typy osobních ochranných prostředků, je třeba vypíchnout bod VII. Prostředky k ochraně pokožky – ochranné krémy. Tento typ prostředku je možné považovat za „doplněk nebo příslušenství“, a to přesto, že ochranné krémy nejsou osobním ochranným prostředkem.
Příloha č. 3 je nově změněna v přehlednou příkladovou tabulku, která přímo odkazuje na tabulku pro výběr OOPP (příloha č. 1) – rizika, dotčené části těla a z nich vyplývající typ OOPP. Kromě toho jsou v tabulce také sloupce s příklady činností a odvětví a oborů činností, které mohou vyžadovat poskytnutí osobních ochranných pracovních prostředků.