Třetí a poslední díl cyklu o požární ochraně v mateřských školách se věnuje provádění cvičného požárního poplachu. Dále se zaměří na specifika lesních mateřských škol a na závěr poskytne tipy na materiály pro výchovnou činnost dětí předškolního věku v oblasti požární ochrany.
Cvičný požární poplach
Další činností, kterou doporučuji provádět nezávisle na začlenění podle požárního nebezpečí je cvičný požární poplach (u zvýšeného požárního nebezpečí se složitými podmínkami pro zásah je to povinnost). Ten slouží jako nácvik pro co nejrychlejší opuštění budovy za podmínek stanovených v dokumentaci požární ochrany (požární poplachové směrnici a požárním evakuačním plánu). Vyzkoušíte si tak nejenom reakce dětí, ale i vašich zaměstnanců. Pozor, připravte se na to, že některé děti budou zklamané, že to celé bylo „jen jako“ :-). Této příležitosti ideálně využijte k informování dětí (úměrně k jejich věku) o základních pravidlech požární ochrany. Odkazy na výukové materiály pro děti naleznete na konci tohoto článku.
Lesní mateřské školy
Samostatnou kapitolou jsou dnes stále populárnější lesní mateřské školy. Lesní mateřská škola je zpravidla tvořena venkovním prostorem a jednoduchým zázemím pro děti v podobě uzpůsobené maringotky, chatky či jurty. Požární nebezpečí spočívá především ve způsobu vytápění těchto prostor. Většinou se jedná o kotle na tuhá paliva. Dalším požárním rizikem je skutečnost, že většina lesních mateřských škol má zřízeno venkovní ohniště.
Pokud lesní mateřskou školu navštěvují děti mladší tří let, platí zde z hlediska požární ochrany stejné požadavky jako u klasických mateřských škol. Z legislativní definice lesní mateřské školy vyplývá, že zázemí pro děti nesmí být stavbou. Tomuto požadavku je třeba uzpůsobit i dokumentaci požární ochrany.
V požárním řádu je třeba se zaměřit především na podmínky provozování venkovního ohniště (umístění, stálý dozor, řádné uhašení apod.) a kotlů na vytápění zázemí (nehořlavé podložky, odstupové vzdálenosti, kontrola spalinové cesty apod.). Vzhledem k typům provozovaných objektů zázemí je zbytečné vytvářet grafické plánky únikových cest a východů. Systém evakuace by však měl být popsán v textové části požárního evakuačního plánu (odpovědnost a postupy konkrétních osob, určení shromaždiště apod.). Důležité je si celou evakuaci s dětmi a personálem vyzkoušet v rámci cvičného požárního poplachu. Vzhledem k lokalizaci lesních mateřských škol, je v dokumentaci zdolávání požáru nejdůležitější uvést především příjezdové a přístupové cesty (GPS souřadnice, číslo nejbližšího sloupu veřejného osvětlení či jiné orientační body).
Závěrem
Osvěta v oblasti požární ochrany je důležitá nejen u zaměstnanců mateřských škol, ale také u malých dětí. Pro výchovnou činnost dětí předškolního věku je k dispozici spousta materiálů vytvořená Hasičským záchranným sborem i jinými organizacemi. Doporučit mohu například tyto zdroje:
- Youtube kanál Ježkovy voči
https://www.youtube.com/channel/UC2OrJoMNZ7-y8NjThQIm65g/videos
- Hasičské myši učí děti – soubor pracovních listů pro učitele
https://www.hzscr.cz/clanek/hasicske-mysi-uci-deti-soubor-pracovnich-listu-pro-ucitele-zs.aspx
- Portál Záchranný kruh